Pokud uvažujete o změně vaší zdravotní pojišťovny, rozhodně tak nedělejte jen proto, že na ni běží poutavá reklama v televizi. Zdravotní pojišťovna by měla být zvolena po důkladné úvaze. Poradíme, nad čím je potřeba se zamyslet, než zvolíte pojišťovnu, ke které přejdete.
Kdy lze změnit pojišťovnu?
Dle novely zákona o veřejném zdravotním pojištění platné od 1. 9. 2015 lze změnit zdravotní pojišťovnu ve dvou termínech v roce a přehlásit se z jedné pojišťovny do druhé lze jen jednou za 12 měsíců. Pokud podáte přihlášku v termínu od 1. ledna. do 31. března, můžete se stát klientem jiné pojišťovny už od 1. července. Pokud první termín nestihnete, můžete tak učinit ve druhé polovině roku, a to od 1. července do 30. září, kdy se stanete členem vaší nové pojišťovny od 1. ledna. Vypadá to možná složitě, ale ve skutečnosti je to velmi jednoduché. Stačí si pohlídat termíny, většinu potřebné administrativy vyřídí nová pojišťovna za vás.
Nabízí nová pojišťovna něco zásadního?
Dnes již není vůbec vzácné, že pojišťovna svým klientům nabízí nejrůznější bonusové programy. Tyto nadstandardní nabídky umožňují pojišťovnám získat konkurenční výhodu. Mezi takové programy patří například příspěvky na sport či jiné atraktivní slevy. Není však příliš rozumné měnit pojišťovnu jen proto, že jiná, než ta vaše, nabízí 40% slevu na nákup přilby pro syna, který hraje hokej. Řada těchto programů je navíc časově omezená.
Zjistěte si historii pojišťovny
To, co by vás mělo zajímat na nové pojišťovně, je její historie. Zjistěte, jak dlouho pojišťovna existuje, kolik má pojištěnců, jaké má reference. Rozhodně není na škodu probrat zkušenosti známých s jejich pojišťovnou. Mezi stabilní pojišťovny s tradicí patří například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. Ta je největší zaměstnaneckou pojišťovnou u nás. V roce 2015 vyhrála vítěze soutěže o nejlepší zdravotní pojišťovnu.
Pokrytí služeb
Kritéria, dle kterých je důležité dále vybírat zdravotní pojišťovnu, jsou smluvní vztahy, které pojišťovna navázala – jednoduše, zda hradí poplatky u lékařů, u kterých jste vedeni a zda kryje všechna vyšetření, která potřebujete. Pokud nad tímhle nezapřemýšlíte, můžete zjistit, že vaše nová pojišťovna nemá smluvní vztah s lékařem, u kterého jste vedeni několik let a vy tak budete muset vše hradit sami – nebo najít lékaře jiného. Smluvní síť je opravdu zásadní faktor pro volbu nové pojišťovny.
Přístup ke klientům
Další důležitou věcí, která by vás měla zajímat, je přístup pojišťovny ke své klientele. Je třeba zjistit, zda je možné osobně navštívit pobočky pojišťovny, nebo zda vaše problémy budete muset řešit po telefonu či internetu. Pamatujte, že pojišťovna by měla být vstřícná ke svým klientům, měla by se jim co nejvíce přizpůsobit a zjednodušit kontakt i vyřizování papírování.
Obrázek: pixabay.com