Foto: Nextfoto, Andrej Babiš na setkání k 8. výročí televize XTV, Xaver Live a Radio Xaver
Do úřadu právě nastupuje staronový premiér Andrej Babiš a všichni jsou v očekávání, jak zemi povede tentokrát. Ačkoliv jeho první vládní období bylo poznamenáno pandemií, řada věcí se dala udělat lépe. Snad se ze starých chyb tentokrát poučí.
Andrej Babiš dnes znovu usedá do premiérského křesla a není divu, že veřejnost i odborníci sledují každý jeho krok. Přichází totiž člověk, který už jednou vládl, a jeho styl řízení státu tak není úplnou neznámou. Pojďme se ohlédnout za jeho prvním premiérským obdobím, jež bylo značně poznamenané světovou pandemií covidu, ale také střety zájmů samotného premiéra. Na In-Lifestyle jsme se zaměřili na to, v čem jeho kabinet tehdy klopýtal a čeho by se tak měl na podruhé vyvarovat.
Vládu Babiš přebíral s pěknými čísly
Babišova vláda v roce 2017 přebírala zemi s výrazným ekonomickým růstem ve výši 4,5 % HDP. Ekonomiku tehdy táhl především průmysl, ale i zvýšená spotřeba domácností. O takovém růstu si od té doby už můžeme nechat jenom zdát. Relativně nízký byl také veřejný dluh, který činil 34,6 % HDP. Oba tyto ukazatele Andrej Babiš nastupující vládě předával v horším stavu.
Faktem je, že pandemie covidu z roku 2020 znamenala pro ekonomiku tvrdou ránu a kompenzace vyšly státní kasu pěkně draho. Ve snaze nenechat podniky padnout a udržet zaměstnanost se z programu Antivirus vyplatilo přes 50 miliard korun. Ačkoli podobné postupy podpory zvolily i vlády jiných evropských zemí, Babišův program byl později vyhodnocen jako příliš štědrý. Zatímco v jiných zemích se na krizové situaci museli podílet zaměstnavatelé i zaměstnanci, u nás byly náklady firmám kompenzovány ze sta procent státem.
Andrej Babiš se na sítích pochlubil svým synem: U adventního věnce šla politika stranou
Střet zájmů a zneužívání dotací v době covidu
Navíc se později ukázalo, že podporu získávaly i firmy, živnostníci nebo velké řetězce, které v době pandemie žádné ztráty nezaznamenaly. Státní podpora tak jen přispěla k navýšení jejich příjmů. Další kapitolou pak byly nákupy zdravotnického materiálu a očkovacích látek za přemrštěné ceny. Pandemie covidu však byla natolik mimořádnou událostí, že nám výrazně zhoršuje možnost, jak Babišovu první vládu zhodnotit, neboť nemáme s čím srovnávat. Určitě však můžeme konstatovat, že některé evropské země zvládly pandemii lépe a řada rozhodnutí, které vláda Andreje Babiše tehdy učinila, mohlo být lepších.
View this post on Instagram
To, co Andreje Babiše provázelo a stále provází, je neustálé řešení jeho střetu zájmů v souvislosti s jeho vlastnictvím koncernu Agrofert. Už za doby jeho první vlády šlo o téma, které se řešilo na úrovni EU. Téma nezmizelo ani po převedení Agrofertu do svěřenských fondů. Evropské instituce upozorňovaly, že to realitu nijak zásadně nemění, a právě tato nejistota mohla podkopávat důvěru lidí ve spravedlivé fungování státu. Připočteme-li k tomu opakované návraty k soudní kauze Čapí hnízdo, musel se Babišův kabinet potýkat s nedůvěrou z více stran najednou.
Nyní tak stojíme před druhou kapitolou Babišova vládnutí. Ukázal už, co umí, i to, co se mu ne vždy povedlo. Největší obavy momentálně panují z toho, že plány budoucí vlády jsou velkorysé. Velkou otázkou tak je, kde na všechna opatření bude chtít vzít vláda peníze, aby se zadlužení státu ještě více neprohlubovalo. Teď bude zajímavé sledovat, zda se Andrej Babiš z minulosti poučil, nebo bude opakovat stejné chyby. Ať tak či onak, českou politiku čeká období, které rozhodně nebude nudné.
Zdroj: Autorský text redakce In-Lifestyle.cz, podklady z veřejně dostupných informací na WorldScoreCard, Forum24, Europarl, Instagram AndrejBabiš