Kdo by neznal klasické jízdní kolo? Učíme se na něm jezdit už jako malé děti. Je oblíbené a jeho historie je prastará. Již okolo roku 1492 se objevilo v náčrtech Leonarda da Vinciho. Pojízdné vozidlo poháněné lidskou silou sestrojil norimberský hodinář Johan Hautzche kolem roku 1650. Jenže nebyl první a dokazuje to kresba na okně anglického kostela ve vesnici Stoke Poges. Malíř neznámého jména tam nakreslil v roce 1643 anděla sedícího na dvoukolém vozidle.
Pozvolný vývoj jízdního kola
Kolo se postupně stalo oblíbené, jako dopravní prostředek a prošlo si značným vývojem. V roce 1817 vynalezl či opět trochu vylepšil jízdní kolo Karl Drais. Byl to německý lesník a vynálezce draisiny (jednostopé vozidlo poháněné lidskou silou). Kolo se dvěma ráfky o stejném průměru a s pohonem pedály sestrojil v roce 1862 Pierre Lallement ve Francii. V letech 1888 pak John Dunlop vynalezl pneumatiky a řetězový pohon pro bezpečnější a komfortnější jízdu. Avšak snaha ušetřit si námahu vedla k tomu, že v devadesátých letech 19. století se objevují patentové přihlášky kol, které využívají k pohonu nejen pedály na šlapání, ale i elektromotor.
Elektokolo šetří námahu
V roce 1897 bylo sestrojeno elektrické kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem, jež byl umístěn ve středu osy klikové hřídele. Ani naši konstruktéři nezaháleli a první elektrokola bylo možné spatřit roku 1938. První komerční elektrická kola se objevila na trhu zhruba roku 1992 a jejich obliba roste raketovým tempem.
Neméně oblíbené jsou i skútry, ale jejich historie není tak stará. Skútry se začaly vyrábět někdy v roce 1905. Šlo především o snahu vymyslet dopravní prostředek, který bude přizpůsoben rozumné váze, ceně, poskytne pohodlí a co největší ochranu. Dnešní rozdíl spočívá v tom, že při řízení skútru musíte mít přilbu a řidičský průkaz. Naproti tomu na elektrokole můžete vyrazit kdykoliv, pokud jste dosáhli věku 18 let. Oba jmenované dopravní prostředky vám ušetří spoustu času a námahy. V případě elektrokola šetříte i svou peněženku.
Fotografie publikována se svolením Serge Bertasius Photography/FreeDigitalPhotos.net