
Foto: Nextfoto, Zdeněk Svěrák na představení Audioknih roku 2024
Tvůrčí dvojice Svěrák-Smoljak zřejmě neměla tak idylický vztah, jak si jejich fanoušci mohli myslet. Dle Smoljakova syna byla předmětem sporů společná chalupa.
Dvojice Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak neodmyslitelně patří k historii českého divadla a kinematografie. Z jejich nápadů vznikla celá řada kultovních divadelních her a filmů, v nichž se sami autoři často objevovali. Kromě dlouholetého přátelství je také spojoval zrod Divadla Járy Cimrmana. Společně si pořídili chalupu a zdálo se, že jsou nejen kolegové a přátelé, ale téměř bratři. Syn Ladislava Smoljaka na to má však jiný názor.
Blízcí si byli jen po pracovní stránce
Ladislav Smoljak mluvil o spolupráci se Zdeňkem Svěrákem jako o lásce na první pohled. Jak redakce In-lifestyle zjistila, poznali se už na vysoké škole, i když nestudovali stejný ročník ani obor, jenomže si notovali co do humoru a lásky k umění, prostě chtěli oba tvořit. Společně založili zmíněné Divadlo Járy Cimrmana a stáli také za řadou nesmrtelných filmů jako Jáchyme, hoď ho do stroje nebo Vrchní, prchni!
Filip Smoljak to však vidí jinak. Označil Svěráka za symbol skrblictví a megalomanství, což se dle jeho pohledu promítlo i do jeho tvorby po ukončení vztahu se Smoljakem. „Jak si byli ti dva blízcí v tvorbě a smyslu pro humor, tak byli od sebe na míle vzdálení v občanských postojích a etice,“ poznamenal Filip Smoljak pro CNN Prima News.

Eva Decastelo a Tomáš Třeštík zvládli rozchod s naprostou grácií. O tom si mnohdy ostatní páry mohou jen nechat zdát
Smoljak a Svěrák však byli profesionálové každým coulem, a i když se ukázalo, že společná chalupa nebyl ten nejlepší nápad, fanoušci jejich práce nic nepoznali. Každý má však na jejich vztah jiný názor, Svěrákův se podstatně liší od toho, jak na věc pohlíží Smoljakův syn Filip. Herec tvrdí, že za jejich společnými spory stály manželky, Filip však viní Svěráka a jeho údajnou chamtivost.

Po věčných tahanicích, co a jak se společnou chalupou, se Smoljak rozhodl Svěrákovi svou polovinu prodat. „Chtěl Svěrákovi prodat svou polovinu za férovou cenu posvěcenou znalcem. Svěrák však chtěl kupovat značně pod cenou a udělal proto doslova vše, aby tu polovinu levně získal. Ano, ti dva byli velcí přátelé, dokud spolu nemuseli vyjednávat o majetku,“ doplňuje Filip Smoljak.
Spolupráce se vyplatila
Ať už je pravda kdekoli, zřejmě se ji už nikdy nedozvíme. Je možné, že každý na stejnou věc pohlížel jiným způsobem, ale v ničem nebyl špatný úmysl. To už se tak v rodinách, přátelství i v práci stává. Důležité je, že spolupráce těchto dvou uměleckých velikánů byla bezkonkurenční a divákům přinášela nevšední kulturní zážitky.
Vděční můžeme být především za vznik Divadla Járy Cimrmana, jednoho z nejúspěšnějších počinů Smoljaka a Svěráka, kteří na konci 60. letech stvořili fiktivní postavu českého génia Járy Cimrmana. Smoljak byl zpočátku velmi skeptický, jak uvádí Radiožurnál. Obával se, že není možné v tehdejší době přijít s něčím novým, co by lidi zaujalo, ale později zjistil, že jsou na dobré cestě. Postava Járy Cimrmana a jeho divadlo bylo přesně to, co tady chybělo. A co by mohlo dokázat oblibu této postavy více, než že ji řada lidí nominovala v anketě Největší Čech v roce 2005.
Zdroj: Autorský text, CNN Prima News, Radiožurnál