Foto: Alain Rolland / Attribution, Tomáš Zdechovský v roce 2024
Martin Kolovratník se v poslední době prezentuje jako klíčová postava české dopravní politiky. Videa z dálnic vytvářejí dojem, že je za vším právě on, přestože realita je jiná. „Už, Martine, mlč,“ reagoval například europoslanec Tomáš Zdechovský.
Martin Kolovratník, poslanec hnutí ANO a bývalý náměstek ministra dopravy, svojí sebeprezentací na sociálních sítích vyvolává kritiku odborníků i veřejnosti. Europoslanec Tomáš Zdechovský ho pro magazín In-Lifestyle označil za „komickou postavu stínového ministra ve vlastní vládě.“
Sebeprezentace místo výsledků
Martin Kolovratník se v posledních měsících čím dál častěji prezentuje jako klíčová postava české dopravní politiky. Ve videích na sociálních sítích objíždí republiku, komentuje nové úseky dálnic a vytváří dojem, že právě on je tím, kdo infrastrukturu posouvá kupředu. Sebeprezentace je sebevědomá, místy až triumfální, jako by šlo o osobní zásluhy jednoho politika.
Problém je, že skutečný dopad jeho aktivit je v reálu mnohem méně působivý. Projekty, o kterých Kolovratník mluví, nevznikly díky jeho aktivitě. Na většině z nich se začalo pracovat roky před tím, než se stal jejich hlasitým komentátorem. Přesto veřejný prostor zaplňují videa, v nichž Kolovratníkova role poslance hnutí ANO působí nadsazeně – na hranici senzace a politické fikce.

Andrej Babiš znovu premiérem: Během prvního vládního období přitom udělal spoustu chyb
Dnes zprovozňujme nový úsek dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Jde o necelých šest kilometrů dálnice s jedenácti mostními objekty o celkové délce přes půl kilometru. Úsek navazuje na mimoúrovňovou křižovatku u Vysokého Mýta a stává se obchvatem města.
Zprovoznění odvede… pic.twitter.com/RvrRIp4SQw
— Martin Kolovratník (@kolovratnikm) December 16, 2025
Zdechovského ostrá kritika
Právě na tento rozpor ostře zareagoval europoslanec Tomáš Zdechovský. Pod jedno z nadšených videí Martina Kolovratníka europoslanec napsal: „Už, Martine, mlč. Ty jsi na tom neudělal vůbec nic. Jsi jen směšný.“
Pro magazín In-Lifestyle pak Tomáš Zdechovský Martina Kolovratníka popsal jako „komickou postavu stínového ministra dopravy ve vlastní vládě“. Podle něj nejde o skutečně odbornou roli, ale o snahu zalíbit se Andreji Babišovi.
„Snaží se zavděčit různými posty na sociálních sítích, kde buď podlézá, jako řada členů hnutí ANO, svému šéfovi, nebo komentuje něco, čemu nerozumí,“ dodává Zdechovský. Kolovratník je podle něj ukázkovým příkladem politika, kterému se lidé smějí. „Pobíhá po republice a natáčí videa o dálnicích, na nichž se fakticky nijak nepodílel.“
Politika jako marketingová show
Problém videí Martina Kolovratníka spočívá v tom, že působí především jako sebeprezentace. Část opoziční politiky hnutí ANO proměnila roli stínových ministrů v neustálou marketingovou show. Místo systematické podpory vlády nebo konkrétních návrhů vzniká nepřetržitá produkce videí, sloganů a emotivních výstupů. Politika se stále méně odehrává v odborných debatách a stále více v algoritmech sociálních sítí. Přeloženo do jazyka sociálních sítí: Úspěch se dnes měří počtem zhlédnutí a reakcí, nikoli reálným dopadem na projekty.
Důsledky pro veřejnost a voliče
Zatímco občané řeší skutečné problémy dopravy a infrastruktury, část opozice bojuje hlavně o pozornost šéfa hnutí, o vyšší dosah na sociálních sítích a publicitu. Výsledkem je politika hlučná a viditelná, ale obsahově prázdná. Kolovratníkova sebeprezentace symbolizuje tuto změnu – místo odpovědnosti přichází efektní videa, místo odbornosti exhibice. Voliči v takovém prostředí ztrácejí důvěru a reálná politika ustupuje mediální show.
Na závěr je třeba dodat, že tento trend se netýká pouze hnutí ANO; ukazuje spíše širší posun v politické kultuře, kde marketing a viditelnost často převažují nad konkrétními výsledky.
Zdroj: Autorský text redakce In-Lifestyle.cz, síť X